PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Projecte artístic i educatiu pioner a Catalunya

Durant aquest curs escolar 2015-2016 L’Escola Simeó Rabasa de Martorelles posa en marxa el projecte “L’Òpera a l’escola” amb la coordinació de La Nave Va teatre i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dins de l’aposta artística realitzada pel centre amb el teatre des de fa més de 20 anys, aquest nou projecte de “l’Òpera a l’escola” suposa un nou repte artístic i musical que permetrà els/les alumnes de 5è de primària representar una òpera participant del procés creatiu amb la col·laboració de dos ARTISTES professionals externs procedents de la dramatúrgia i la direcció escènica, i de la composició musical.

Projecte Innovador

“L’Òpera a l’escola” és molt més que un projecte artístic. Incorpora elements molt innovadors en la seva metodologia i en el seu plantejament pedagògic, permet adquirir competències bàsiques de forma motivadora i enriquidora.

Els artistes aniran a escola cada setmana i treballaran en equip amb els mestres del centre i els alumnes.

Adquireix una especial rellevància el fet que la dramatúrgia i la partitura de l'òpera la creen els artistes, des del material sorgit de la recerca dels nens. Aquest material serà fruit d’un treball tri direccional entre el “procés dramàtic”, la recerca sonora musical i la plàstica, creant partitures gràfiques que facilitin la implicació dels nens.

També és important destacar d’aquest projecte la visió de l'art com a agent transformador, composta per tres grans vessants; la social (el nostre rol en el col·lectiu i les necessitats que sorgeixen de l'individu), l'educativa (aprenentatges i descobriments sobre un mateix i les relacions humanes) i l'artística (el canvi de mirada, despertar la sensibilitat). Aquestes 3 vessants són les que engegarem en aquest procés, ja que entenem que és indispensable que el procés artístic promogui a l'acció i la reflexió. L'art té com a missió important la d'obrir interrogants que ens replantegin el nostre rol al món i la forma de millorar-lo.

Un altre aspecte significatiu és que l'escola ha emmarcat aquesta proposta d'òpera com a projecte interdisciplinari de centre. D'aquesta manera es vinculen tots els alumnes i professors amb activitats paral·leles i complementàries, per apropar-se al procés creatiu i al món de l'òpera des de diferents angles.

Exhibició del projecte

El projecte per aquest curs escolar 2015-2016 finalitzarà amb la presentació i exhibició d’un espectacle d’òpera durant els mesos d’abril i maig. Es realitzaran diverses actuacions a El Celler de Carrancà de Martorelles per a escoles de la zona, famílies, veïns i veïnes i al Centre Cultural de Granollers per a escoles de la comarca.

dilluns, 28 de març del 2016

SESSIÓ 24

SESSIÓ 24

15 de Març

En aquesta sessió hem vingut una mica abans per preparar l’espai. Encara hemque definir aspectes sobre l’espai escènic i avui hem provat una sola tarima al centre. Hem introduït canvis en algunes escenes i també nous fragments de text.

Avui és el primer dia que ha vingut l’Albert a un assaig del dimarts. (L’Albert és un exalumne de l’escola que tocarà el piano).

Hem provat de posar teles negres per la paret de l’escenari i hem fet les primeres proves de llum amb en Dani per començar a crear ambients diversos.

Avui ha vingut TV3 a gravar l’assaig i això ens ha condicionat el ritme de treball. A més hi havia molta més gent. A més de L’Estrella, la Sandra, l’Eduardo i jo, ens ha acompanyat la Manoli, l’Inspector, en Gerard, regidor de l’Ajuntament, l’Alcalde, i d’altres persones.

A l’inici hem fet algunes dinàmiques de grup i després els músics han fet un mini assaig  amb l’Albert . La resta del grup hem fet un canvi en el començament de l’obra.

A les 9.30 ha arribat la Carme Roldan, periodista del Telenotícies i en Txus, càmera del 30 minuts. Han estat observant l’assaig i hem comentat que faríem per la gravació.

Aleshores hem fet la cançó instrumental de “Sueño y despertar”, “La cançó de Frederick”, que l’han cantat l’Oscar i en Dan junts. Després  hem fet “La canción de los deseos” i finalment  “La cançó dels dolents”.

A continuació han fet entrevistes individuals, només a algunes persones. De forma incomprensible, no han fet preguntes a l’Eduardo, el compositor de la nostra òpera.
Hem acabat abans d’hora perquè tenien que pujar a l’escola a gravar la sortida dels nens i nenes.

De tot el material que han gravat només editaran 90 segons. A veure com queda. La notícia sortirà en el TN Vespre del dilluns 28 de març, un dia abans de tornar al cole.

El mateix dia vam fer una sessió dinàmica per mestres de l’escola Simeó Rabassa i mestres d’altres escoles que vindran a veure l’òpera. L’Eduardo va fer una explicació del treball musical i les característiques de l’òpera.  Vam jugar amb l’argument i vam donar pautes per treballar amb els alumnes abans de venir a veure l’òpera. Molt bon ambient i disposició per part de tothom!

Ara comença el compte enrere, l’estrena s’apropa i hem d’aprofitar el temps que queda i sumar sinergies.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada