PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Projecte artístic i educatiu pioner a Catalunya

Durant aquest curs escolar 2015-2016 L’Escola Simeó Rabasa de Martorelles posa en marxa el projecte “L’Òpera a l’escola” amb la coordinació de La Nave Va teatre i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dins de l’aposta artística realitzada pel centre amb el teatre des de fa més de 20 anys, aquest nou projecte de “l’Òpera a l’escola” suposa un nou repte artístic i musical que permetrà els/les alumnes de 5è de primària representar una òpera participant del procés creatiu amb la col·laboració de dos ARTISTES professionals externs procedents de la dramatúrgia i la direcció escènica, i de la composició musical.

Projecte Innovador

“L’Òpera a l’escola” és molt més que un projecte artístic. Incorpora elements molt innovadors en la seva metodologia i en el seu plantejament pedagògic, permet adquirir competències bàsiques de forma motivadora i enriquidora.

Els artistes aniran a escola cada setmana i treballaran en equip amb els mestres del centre i els alumnes.

Adquireix una especial rellevància el fet que la dramatúrgia i la partitura de l'òpera la creen els artistes, des del material sorgit de la recerca dels nens. Aquest material serà fruit d’un treball tri direccional entre el “procés dramàtic”, la recerca sonora musical i la plàstica, creant partitures gràfiques que facilitin la implicació dels nens.

També és important destacar d’aquest projecte la visió de l'art com a agent transformador, composta per tres grans vessants; la social (el nostre rol en el col·lectiu i les necessitats que sorgeixen de l'individu), l'educativa (aprenentatges i descobriments sobre un mateix i les relacions humanes) i l'artística (el canvi de mirada, despertar la sensibilitat). Aquestes 3 vessants són les que engegarem en aquest procés, ja que entenem que és indispensable que el procés artístic promogui a l'acció i la reflexió. L'art té com a missió important la d'obrir interrogants que ens replantegin el nostre rol al món i la forma de millorar-lo.

Un altre aspecte significatiu és que l'escola ha emmarcat aquesta proposta d'òpera com a projecte interdisciplinari de centre. D'aquesta manera es vinculen tots els alumnes i professors amb activitats paral·leles i complementàries, per apropar-se al procés creatiu i al món de l'òpera des de diferents angles.

Exhibició del projecte

El projecte per aquest curs escolar 2015-2016 finalitzarà amb la presentació i exhibició d’un espectacle d’òpera durant els mesos d’abril i maig. Es realitzaran diverses actuacions a El Celler de Carrancà de Martorelles per a escoles de la zona, famílies, veïns i veïnes i al Centre Cultural de Granollers per a escoles de la comarca.

diumenge, 21 de febrer del 2016

SESSIÓ 19

A la sessió d’avui ens hem centrat a fixar el començament de l’obra. Després de ballar en cercle, hem provat de fer un ball com si fóssim un banc de peixos, tots a l’hora i amb la màxima sincronització. El lider era diferent en cada canvi de direcció. Ha estat més divertit quan ho hem fet amb 2 grups diferents.

Hem fet per primera vegada la integració dels narradors i narradores que ho van demanar. Hem d’acabar de veure si comencen des del mateix lloc d’escena o van entrant des de fora.

Avui hem marcat qui entra i quan per l’escena visual, on tothom vol dormir per somiar i hem anat buscant petits moments de joc en funció dels canvis musicals. Hem tornat a fer l’escena dialogada, que la majoria ja han estudiat bé i hem improvisat com podria ser el somni de Frederick per dintre. Han sortit diferents opcions interessants, de les quals haurem de triar unes 3. El moment de contradicció mental de Frederick actuant en grup pot quedar molt bé! Ara falta provar l’acció amb la música en viu (En Dan, Sergio i Daniel Gómez han començat a practicar-la), així com escoltar la cançó de Frederick per jugar-la amb els companys.

Avui després de pati hem pogut fer una estona més per reforçar. Hem fet una dinàmica de confiança per parelles i hem repassat l’escena del somni de Frederick.


També alguns solistes han pogut repassar les seves cançons. Ha estat un dia molt productiu. El divendres tornem a tenir sessió, ja que vam quedar que es recuperaria el dimarts de desembre que no es va poder fer la sessió.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada