PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Projecte artístic i educatiu pioner a Catalunya

Durant aquest curs escolar 2015-2016 L’Escola Simeó Rabasa de Martorelles posa en marxa el projecte “L’Òpera a l’escola” amb la coordinació de La Nave Va teatre i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dins de l’aposta artística realitzada pel centre amb el teatre des de fa més de 20 anys, aquest nou projecte de “l’Òpera a l’escola” suposa un nou repte artístic i musical que permetrà els/les alumnes de 5è de primària representar una òpera participant del procés creatiu amb la col·laboració de dos ARTISTES professionals externs procedents de la dramatúrgia i la direcció escènica, i de la composició musical.

Projecte Innovador

“L’Òpera a l’escola” és molt més que un projecte artístic. Incorpora elements molt innovadors en la seva metodologia i en el seu plantejament pedagògic, permet adquirir competències bàsiques de forma motivadora i enriquidora.

Els artistes aniran a escola cada setmana i treballaran en equip amb els mestres del centre i els alumnes.

Adquireix una especial rellevància el fet que la dramatúrgia i la partitura de l'òpera la creen els artistes, des del material sorgit de la recerca dels nens. Aquest material serà fruit d’un treball tri direccional entre el “procés dramàtic”, la recerca sonora musical i la plàstica, creant partitures gràfiques que facilitin la implicació dels nens.

També és important destacar d’aquest projecte la visió de l'art com a agent transformador, composta per tres grans vessants; la social (el nostre rol en el col·lectiu i les necessitats que sorgeixen de l'individu), l'educativa (aprenentatges i descobriments sobre un mateix i les relacions humanes) i l'artística (el canvi de mirada, despertar la sensibilitat). Aquestes 3 vessants són les que engegarem en aquest procés, ja que entenem que és indispensable que el procés artístic promogui a l'acció i la reflexió. L'art té com a missió important la d'obrir interrogants que ens replantegin el nostre rol al món i la forma de millorar-lo.

Un altre aspecte significatiu és que l'escola ha emmarcat aquesta proposta d'òpera com a projecte interdisciplinari de centre. D'aquesta manera es vinculen tots els alumnes i professors amb activitats paral·leles i complementàries, per apropar-se al procés creatiu i al món de l'òpera des de diferents angles.

Exhibició del projecte

El projecte per aquest curs escolar 2015-2016 finalitzarà amb la presentació i exhibició d’un espectacle d’òpera durant els mesos d’abril i maig. Es realitzaran diverses actuacions a El Celler de Carrancà de Martorelles per a escoles de la zona, famílies, veïns i veïnes i al Centre Cultural de Granollers per a escoles de la comarca.

dijous, 15 d’octubre del 2015

QUARTA SESSIÓ


Avui 13 d’octubre, ha estat la primera activitat escolar després d’un cap de setmana llarg. L’energia del grup es notava diferent. La primera part de la sessió ha estat més enfocada a fer dinàmiques per deixar-se anar i crear situacions diverses entre ells poc habituals. Hem fet jocs d’atenció i concentració, de lideratge i ball, de mirar-nos als ulls en silenci, etc. La segona part hem jugat a representar els personatges que han triat que més els hi agraden i els que no els hi agraden gens. Hem fet grups de forma espontània i 3 dels 4 grups han estat mixtes per decisió pròpia. Han preparat una escena sobre com seria l’escola dels seus somnis i els resultats han estat molt diversos. Alguns han fet servir els personatges que havien triat i d’altres no. En l’avaluació de la sessió, els pocs que no estaven al màxim de satisfacció han demanat començar a fer més treball musical i dedicar més temps a fer teatre en lloc de dinàmiques. També han comentat que no han fet algunes coses que volien a les escenes, per la vergonya del moment. Per la setmana vinent tenen l’opció de portar una escena treballada, del tema que vulguin, per mostrar a la resta.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada