PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Projecte artístic i educatiu pioner a Catalunya

Durant aquest curs escolar 2015-2016 L’Escola Simeó Rabasa de Martorelles posa en marxa el projecte “L’Òpera a l’escola” amb la coordinació de La Nave Va teatre i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dins de l’aposta artística realitzada pel centre amb el teatre des de fa més de 20 anys, aquest nou projecte de “l’Òpera a l’escola” suposa un nou repte artístic i musical que permetrà els/les alumnes de 5è de primària representar una òpera participant del procés creatiu amb la col·laboració de dos ARTISTES professionals externs procedents de la dramatúrgia i la direcció escènica, i de la composició musical.

Projecte Innovador

“L’Òpera a l’escola” és molt més que un projecte artístic. Incorpora elements molt innovadors en la seva metodologia i en el seu plantejament pedagògic, permet adquirir competències bàsiques de forma motivadora i enriquidora.

Els artistes aniran a escola cada setmana i treballaran en equip amb els mestres del centre i els alumnes.

Adquireix una especial rellevància el fet que la dramatúrgia i la partitura de l'òpera la creen els artistes, des del material sorgit de la recerca dels nens. Aquest material serà fruit d’un treball tri direccional entre el “procés dramàtic”, la recerca sonora musical i la plàstica, creant partitures gràfiques que facilitin la implicació dels nens.

També és important destacar d’aquest projecte la visió de l'art com a agent transformador, composta per tres grans vessants; la social (el nostre rol en el col·lectiu i les necessitats que sorgeixen de l'individu), l'educativa (aprenentatges i descobriments sobre un mateix i les relacions humanes) i l'artística (el canvi de mirada, despertar la sensibilitat). Aquestes 3 vessants són les que engegarem en aquest procés, ja que entenem que és indispensable que el procés artístic promogui a l'acció i la reflexió. L'art té com a missió important la d'obrir interrogants que ens replantegin el nostre rol al món i la forma de millorar-lo.

Un altre aspecte significatiu és que l'escola ha emmarcat aquesta proposta d'òpera com a projecte interdisciplinari de centre. D'aquesta manera es vinculen tots els alumnes i professors amb activitats paral·leles i complementàries, per apropar-se al procés creatiu i al món de l'òpera des de diferents angles.

Exhibició del projecte

El projecte per aquest curs escolar 2015-2016 finalitzarà amb la presentació i exhibició d’un espectacle d’òpera durant els mesos d’abril i maig. Es realitzaran diverses actuacions a El Celler de Carrancà de Martorelles per a escoles de la zona, famílies, veïns i veïnes i al Centre Cultural de Granollers per a escoles de la comarca.

dilluns, 25 de gener del 2016

SESSIÓ 15


Aquesta sessió ha estat especial. Hem tingut la visita de l’Elisa Balardin, especialista també en teatre educatiu i sensorial. Hem començat la sessió amb una dinàmica d’integració i després ballant amb molta energia. Hem fet l’escena de l’inici que vam començar a treballar la setmana anterior i la veritat és que la recordaven molt bé. Després hem començat a jugar i explorar diferents opcions per crear l’escena d’entrada al bosc. Elisa ha dinamitzat amb una part del grup un mini recorregut sensorial per buscar que l’altra part del grup tingués la sensació d’estar en un bosc. Hem anat canviant de rols i de recorreguts fins que hem fet un dividit en 3 grups, on tothom fa de personatge o de bosc màgic en diferents moments.

Paral·lelament L’Oscar, en Sergio i en Daniel Gómez han anat mb l’Eduardo a provar una nova cançó i en IanOsama i en Roger han anat amb la Sandra per repassar la seva cançó. Al final, quan tothom ha tornat, hem fet l’escena del bosc i hem tancat com de costum fent el termòmetre. Tothom ha dit coses molt positives, exceptuant una persona que ha dit que en algun moment s’havia avorrit una mica. Llavors hem parlat de què en la creació i preparació d’un espectacle, no tots els moments són iguals, ni tothom ho viu de la mateixa manera. Hem obert la pregunta de què pot fer una persona per no avorrir-se dintre del procés, i en cas que passi pensar que ho produeix i com gestionar-ho. "A vegades repetir escenes pot resultar avorrit, però és necessari fer-ho". Llavors, com podem fer repeticions sense que siguin avorrides? Interessants qüestions per tenir en compte. Per tancar hem menjat un pastís, ja que avui era el meu aniversari!











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada