PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Projecte artístic i educatiu pioner a Catalunya

Durant aquest curs escolar 2015-2016 L’Escola Simeó Rabasa de Martorelles posa en marxa el projecte “L’Òpera a l’escola” amb la coordinació de La Nave Va teatre i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Dins de l’aposta artística realitzada pel centre amb el teatre des de fa més de 20 anys, aquest nou projecte de “l’Òpera a l’escola” suposa un nou repte artístic i musical que permetrà els/les alumnes de 5è de primària representar una òpera participant del procés creatiu amb la col·laboració de dos ARTISTES professionals externs procedents de la dramatúrgia i la direcció escènica, i de la composició musical.

Projecte Innovador

“L’Òpera a l’escola” és molt més que un projecte artístic. Incorpora elements molt innovadors en la seva metodologia i en el seu plantejament pedagògic, permet adquirir competències bàsiques de forma motivadora i enriquidora.

Els artistes aniran a escola cada setmana i treballaran en equip amb els mestres del centre i els alumnes.

Adquireix una especial rellevància el fet que la dramatúrgia i la partitura de l'òpera la creen els artistes, des del material sorgit de la recerca dels nens. Aquest material serà fruit d’un treball tri direccional entre el “procés dramàtic”, la recerca sonora musical i la plàstica, creant partitures gràfiques que facilitin la implicació dels nens.

També és important destacar d’aquest projecte la visió de l'art com a agent transformador, composta per tres grans vessants; la social (el nostre rol en el col·lectiu i les necessitats que sorgeixen de l'individu), l'educativa (aprenentatges i descobriments sobre un mateix i les relacions humanes) i l'artística (el canvi de mirada, despertar la sensibilitat). Aquestes 3 vessants són les que engegarem en aquest procés, ja que entenem que és indispensable que el procés artístic promogui a l'acció i la reflexió. L'art té com a missió important la d'obrir interrogants que ens replantegin el nostre rol al món i la forma de millorar-lo.

Un altre aspecte significatiu és que l'escola ha emmarcat aquesta proposta d'òpera com a projecte interdisciplinari de centre. D'aquesta manera es vinculen tots els alumnes i professors amb activitats paral·leles i complementàries, per apropar-se al procés creatiu i al món de l'òpera des de diferents angles.

Exhibició del projecte

El projecte per aquest curs escolar 2015-2016 finalitzarà amb la presentació i exhibició d’un espectacle d’òpera durant els mesos d’abril i maig. Es realitzaran diverses actuacions a El Celler de Carrancà de Martorelles per a escoles de la zona, famílies, veïns i veïnes i al Centre Cultural de Granollers per a escoles de la comarca.

dilluns, 14 de desembre del 2015

DOTZENA SESSIÓ

Divendres, 11 de desembre 2015

Avui hem fet una sessió diferent. Hem fet l’entrada d'un a un amb la sala quasi a les fosques. Cada persona buscava un lloc i una postura que li agrades i es quedava amb els ulls tancats, escoltant la música i respirant a poc a poc. Hem fet una visualització d’un viatge imaginari on malgrat tenir por a alguna cosa, trobàvem un secret important. Al final ens hem aixecat amb la sensació de ser molt forts. Després hem buscat sincronitzar les respiracions de tot el grup en una única respiració,  estirats a terra i connectats físicament.

Hem obert el maletí de les mil històries i hem tret 6 elements per imaginar. Cada persona ha explorat tot els elements i ha triat en quin grup volia estar. Després han preparat una escena teatral relacionada amb l’element triat. És curiós que en totes les escenes ha sortit la presència de la màgia. He parlat del que pot ser la màgia en sentit metafòric en una història. Hem acabat fent el termòmetre. La valoració ha estat molt alta i han destacat que els hi ha agradat molt el començament amb relaxació i a les fosques.


Després s’han fet trobades individuals amb cada alumne amb en David per intercanviar impressions del procés fins ara i han resumit la seva sensació amb una imatge.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada